Datalek trekt CloudFlare

Gevoelige gegevens van klanten van CloudFlare zijn door een fout in de HTML-parser van CloudFlare toegankelijk geweest voor onbevoegden. Daarnaast werd de data geïndexeerd in de cache van zoekmachines. De problemen zijn inmiddels opgelost.

CloudFlare meldt op zijn blog dat de problemen zijn gemeld door Tavis Ormandy, een beveiligingsonderzoeker van Google’s Project Zero. Ormandy trok op 17 april aan de bel. CloudFlare stelt het probleem vervolgens binnen zeven uur te hebben opgelost. Het probleem zou zich hebben voorgedaan sinds september 2016.

Door een fout in de HTML-parser van het bedrijf bleek een klein aantal verzoeken te leiden tot een geheugenlek. Hierdoor konden gevoelige gegevens zoals HTTP-cookies, authentificatietokens en andere inloggegevens onbedoeld uitlekken. Een deel van deze informatie is gecached door zoekmachines en was hierdoor toegankelijk voor onbevoegden. CloudFlare stelt dat het probleem zich alleen in zeer ongebruikelijk omstandigheden voordeed. Bij zo’n 0,00003 procent van de website-aanvragen zou door het probleem gegevens zijn uitgelekt. CloudFlare benadrukt dat SSL private keys van klanten niet zijn uitgelekt.

Lees ook
Nieuwe Amerikaanse overheidsdienst moet informatiedeling van cyberdreigingen optimaliseren

Nieuwe Amerikaanse overheidsdienst moet informatiedeling van cyberdreigingen optimaliseren

Een nieuwe overheidsdienst gaat zich in de Verenigde Staten specifiek richten op digitale dreigingen. De dienst wordt tussen andere overheidsdiensten waaronder inlichtingendiensten geplaatst en moet gaan zorgen dat informatie optimaal wordt gedeeld. Dit moet helpen cyberdreigingen eerder te identificeren. De nieuwe dienst heet het Cyber Threat Int1