‘Veel cybercriminelen beginnen met digitale diefstallen in games’

games

Hoe ontstaan eigenlijk cybercriminelen? Cybercriminelen die zich bezig houden met serieuze cybercriminaliteit blijken in de praktijk vaak te zijn begonnen met kleinschalige digitale diefstallen in met name online games. Vanaf deze relatief onschuldige misdaden groeien de aanvallers door tot volleerde cybercriminelen, die veel schade kunnen veroorzaken.

De directeur van de National Crime Agency, Jamie Saunders, zegt tegenover de Independent dat cybercriminelen veel schade kunnen veroorzaken. Ondanks deze grote schade beginnen veel cybercriminelen met kleinschalige praktijken. “Veel jongeren nemen sommige vormen van criminaliteit niet serieus”, legt Saunders uit. “Het stelen van goud van elkaar in online games of ‘cheaten’. Het lijkt moeilijk voor te stellen de politie op bezoek te krijgen voor het stelen van een zwaard van een vriend in World of Warcraft.”

World of Warcraft is een populair online game dat door miljoenen mensen over de wereld wordt gespeeld. In dit game kunnen duizenden spelers gelijktijdig in een server verblijven en hier interactie met elkaar hebben. Jongeren willen objecten en geld in World of Warcraft vaak niet stelen met een economisch motief in het achterhoofd, maar juist als experiment of als uitdaging. Ook realiseren sommige jongeren zich niet dat dergelijke diefstallen illegaal zijn.