.



Dirk Cools wil G DATA op de kaart zetten bij het Belgische bedrijfsleven

Sinds 1 januari heeft hij het stokje overgenomen van Jan Van Haver als Country Manager G DATA Benelux. Dirk Cools heeft grote ambities voor G DATA in de Benelux-markt. “G DATA biedt de meest betrouwbare IT-beveiligingsproducten, en dat moeten alle ondernemers in Nederland, Luxemburg, maar vooral ook in België, mijn eigen land, weten”, aldus de strijdvaardige Dirk.

Dirk Cools

Hoewel de rol van Country Manager nieuw is voor Dirk, is G DATA dat allerminst. Al in 2011 kwam Dirk bij het bedrijf werken als Sales Manager BeLux. Daardoor kent Dirk het bedrijf, de oplossingen en de reputatie van het merk in de markt als geen ander. “G DATA bestaat dit jaar 30 jaar. Alleen de laatste acht jaar daarvan is G DATA ook echt actief op de Benelux-markt. In diezelfde periode is G DATA oplossingen gaan bieden voor zakelijke gebruikers. Maar wanneer je een nieuwe markt betreedt, doe je dat toch iets gemakkelijker met de producten die zichzelf in andere markt, zoals in Duitsland, al ruimschoots hebben bewezen. Dat is de reden dat er in het verleden een grote focus is geweest op de consumentenmarkt en de bedrijfsoplossingen een beetje het onderschoven kindje zijn gebleken”, legt Dirk uit.

Gedegen, overzichtelijk portfolio

Dat is ook niet vreemd, als je beseft hoe goed de consumentenoplossingen van G DATA door de jaren heen al zijn gebleken. De consumentenorganisaties in Europa, waaronder ook de Belgische, beoordelen G DATA sinds 2005 bijna jaarlijks als de beste virusscanner na hun jaarlijkse vergelijkende tests. “We hebben momenteel acht overwinningen op onze naam staan”, vertelt Dirk trots. Maar, als onderneming moet je af en toe groter dromen. En Dirk’s dromen gaan uit naar de zakelijke markt. “Wij hebben een zeer gedegen, overzichtelijk portfolio voor zakelijke klanten, die geschikt is voor bedrijfsnetwerken van elke omvang. De producten zijn modulair, van een basisoplossing Antivirus Business, die detectiepercentages van malware kent waar de meeste grote, bekende merken zich niet mee kunnen meten, maar verder weinig extra features biedt, tot het zeer uitgebreide Endpoint Protection, dat naast dezelfde basisbescherming bijvoorbeeld ook een Policy Manager biedt waarmee het naleven van de IT-policy kan worden afgedwongen”, licht Dirk toe.

Mobile Device Management

“Bovendien zijn onze producten klaar voor de toekomst, die toenemend mobiel zal zijn. Android wint aan populariteit, ook op de zakelijke markt, terwijl ook malwareschrijvers hun pijlen op dat platform richten. G DATA biedt met Mobile Device Management een uitstekende oplossing om de gevaren van Bring Your Own Device het hoofd te bieden.” De overzichtelijke opzet van het productportfolio maakt G DATA voor ondernemers een aantrekkelijke keuze, denkt Dirk: “Het is namelijk niet nodig om een cursus te volgen, laat staan een certificeringprocedure te doorlopen voor een netwerkbeheerder om het pakket te installeren en te beheren. Dit gecombineerd met het feit dat wij de technische ondersteuning van onze zakelijke klanten hier vanuit België bieden, gewoon netjes in het Vlaams, geeft G DATA echt een streepje voor op veel van onze concurrenten.”

In de afgelopen jaren is het aantal bedrijven, scholen, overheidsinstellingen en zorginstellingen dat voor de oplossingen voor G DATA kiest al hard gegroeid. Maar het kan volgens Dirk nog beter: “Duitse bedrijven hebben een andere aanpak dan bijvoorbeeld Amerikaanse. Duitsers willen eerst zeker weten dat de technologie helemaal perfect en ondoordringbaar is en gaat daarna misschien heel voorzichtig in een hoekje van de kamer fluisteren dat hun product goed is. Amerikaanse bedrijven doen het vaak andersom, er wordt begonnen met een marketingplan, de kwaliteit van het product volgt dan hopelijk vanzelf. Maar wij moeten stoppen met de valse bescheidenheid, want daar is niemand bij gebaat. Als je ziet dat het afgelopen jaar verschillende overheidsinstellingen en telecombedrijven in België geïnfecteerd zijn geraakt door de geavanceerde malware als Uroburos, wordt plotseling duidelijk dat het twee voor twaalf is. België moet zijn infrastructuur nu echt gaan beveiligen met de beste beveiligingssoftware. En die hebben wij.” En hoe zit het met de privacy van de klanten van G DATA? Dirk vertelt: “In onze software zitten geen achterdeuren ingebouwd en wij hoeven als Duits bedrijf, in tegenstelling tot Amerikaanse bedrijven, niet samen te werken met de geheime diensten van Amerika. En ook niet met de geheime diensten van Duitsland, trouwens.

De Duitse wetgeving op het gebied van privacy is de meest strenge ter wereld. Het is bedrijven zelfs niet eens toegestaan om databases met klantgegevens aan te leggen, tenzij de klant daar nadrukkelijk toestemming voor heeft gegeven. Bovendien zit het privacybewustzijn in de genen van de Duitse ontwikkelaars en bestuurders van G DATA, die dergelijke dingen dus wel uit hun hoofd laten. Bij ons is het dus uitgesloten dat een door de staat gesponsorde malware of spyware bewust door de vingers wordt gezien. En wij zullen nooit en te nimmer gegevens van onze klanten delen met derden, ook niet als er een dringend verzoek op wordt gedaan door de overheid. En dat is het soort veiligheid waar we in België behoefte aan hebben.”

Hooggespannen verwachtingen

De verwachtingen van Dirk voor 2015 zijn hooggespannen. “In het zakelijke segment wil ik in 2015 een groei van minimaal 25% zien.” Om dit te verwezenlijken is per 1 februari het salesteam uitgebreid met een Channel Sales Manager, Jerrel Abdoel. Dirk zegt hierover: “Jerrel zal zich gaan richten op het aantrekken van channel partners, zowel distributeurs als resellers die de corporate klanten bedienen.” Daarnaast is de ambitie uitgesproken om de zorgsector in brede zin kennis te laten maken met G DATA. “Apothekers, huisartsen, ziekenhuizen en alle andere zorgverleners hebben een grote taak in de komende jaren. Patiëntgegevens worden in toenemende mate digitaal, maar blijven even privacygevoelig als altijd. Het is dus van essentieel belang dat de zorgsector gebruik maakt van de beste IT-beveiliging die er te krijgen is. Bovendien zijn incidenten van ziekenhuizen die enkele weken, of zelfs enkele minuten, niet goed kunnen functioneren omdat er een malware-uitbraak is geweest, zoals we hebben gezien bij het Imelda-ziekenhuis in Bonheiden niet langer acceptabel. De infrastructuur van ziekenhuizen is ondertussen even zeer van levensbelang als de artsen en medicijnen zelf. G DATA kan hierin een heel belangrijke rol spelen”, aldus Dirk.