.



Guardian360 over de impact van de lockdown

Guardian360-logo400266

Jan Martijn Broekhof, MD van Guardian360 kreeg de vraag voorgelegd of zijn business door de lockdowns en het thuiswerken de afgelopen maanden is veranderd. Voor zijn antwoord greep hij niet alleen terug op zijn ervaringen als leverancier. Meermaals verwees hij naar de feedback van zowel partners als eindklanten.

Security tijdelijk op lager pitje

Broekhof geeft aan dat de grote druk op het opleveren van thuiswerkplekken in maart en april ten koste is gegaan van de focus op security. “Het is vervelend dat te moeten constateren, maar iedereen die dicht op de materie zit weet dat beperkte resources dit soort afwegingen in de hand werken,” zegt Broekhof. “Gelukkig is de grootste hectiek alweer achter de rug. Partners en opdrachtgevers hebben nu weer meer aandacht voor security.”

Bewustzijn door persaandacht

Een van de reden waarom de klanten van Guardian360 weer focus op de security hebben heeft te maken met de persaandacht voor grote incidenten. “We merken in de gesprekken met zowel partners als eindklanten dat men redelijk op de hoogte is van jurisprudentie”, geeft Broekhof aan. Daarmee doelt hij op de boetes die in Europa voor datalekken en daarmee het overtreden van de AVG zijn opgelegd. Hij wijst er verder op dat iedereen wel iets meekrijgt van de berichten over universiteiten, ziekenhuizen en bedrijven die door malware zijn platgelegd. Voor zowel de partners die verantwoordelijk zijn voor de IT bij de klanten als de directies van de bedrijven zijn dat redenen security hoog op de agenda te hebben staan.

Nieuwe situaties vragen om nieuwe afspraken

Tegelijk speelt dat werkgevers en de IT partners zien dat thuiswerken leidt tot nieuwe situaties waar voorheen geen afspraken over zijn gemaakt. Broekhof noemt onder andere dat de maintenance vensters opnieuw moeten worden vastgelegd. Thuiswerken betekent dat er veel minder tijdsblokken zijn waarin onderhoud aan de servers kan plaatsvinden.

In het verlengde daarvan spelen issues over het updaten van de computers en andere devices waarmee thuis wordt gewerkt. Over wie daarvoor verantwoordelijk is moeten eveneens afspraken worden gemaakt. Dit wordt ook nog eens versterkt doordat recent bekend werd dat een Nederlandse rechter al in 2018 een IT-dienstverlener aansprakelijk hield voor financiële schade naar aanleiding van een ransomware aanval. De dienstverlener had simpelweg verzuimd goede afspraken te maken.

Wat die punten betreft is de business van de Guardian360 partner de afgelopen maanden in een stroomversnelling geraakt en dat proces is nog niet afgerond.

Commerciële terugblik

Bovenstaande ontwikkelingen hebben natuurlijk enige impact op de business van Broekhof en zijn collega’s. Het is bovenal positief. Er zijn geen partners in de problemen gekomen. De omzetgroei vlakte in het begin even af, maar inmiddels is er weer een opgaande lijn. “Dat betekent dus dat onze partners er in slagen de vertaalslag van office naar home office als the new normal goed te begeleiden. Commercieel is dat voor hen en uiteraard voor ons een prettige constatering.”

Nederlandse voorsprong

Tenslotte wijst Broekhof nog op de onderschatte Nederlandse voorsprong. “We hebben veel contact met partijen buiten Nederland. De afgelopen maanden hebben we daardoor gemerkt wat de voorsprong is van ons land bij infrastructuur en het gewend zijn aan thuiswerken. De veranderingen voor zowel de werknemers als werkgevers in Nederland waren minder ingrijpend dan in bijvoorbeeld de directe buurlanden.“

Dat zelfde geldt voor het kanaal. De partners hier waren niet verrast door het verschijnsel homeoffice, dat kenden ze al. Door die ervaring kunnen ze zich nu ook beter focussen op het veiliger maken en houden van al die nieuwe werkplekken die niet langer geconcentreerd zijn op een fysieke locatie.

Meer over
Lees ook
Nieuw ITU-adviesorgaan wil onderzeese telecomkabels beter beschermen

Nieuw ITU-adviesorgaan wil onderzeese telecomkabels beter beschermen

Om de beschikbaarheid van onderzeese telecomkabels te versterken, hebben de International Telecommunication Union (ITU) en de International Cable Protection Committee (ICPC) gezamenlijk het International Advisory Body for Submarine Cable Resilience opgericht. Dit nieuwe orgaan zal zich richten op het verbeteren van de weerbaarheid van onderzeese k1

DORA: wat ITOps-teams moeten weten

DORA: wat ITOps-teams moeten weten

DORA vestigt een best practice die ThousandEyes bespreekt in The Internet Report: het belang van het nemen van verantwoordelijkheid voor je gehele dienstverleningsketen, inclusief de delen die je niet direct onder controle hebt. Onder DORA zijn financiële instellingen verplicht om zowel hun eigen ICT-infrastructuur als die van hun externe partner1

NTT DATA en Palo Alto Networks leveren AI-gedreven cloud-to-edge cybersecurity

NTT DATA en Palo Alto Networks leveren AI-gedreven cloud-to-edge cybersecurity

NTT DATA, kondigt een uitgebreid partnerschap aan met Palo Alto Networks, de toonaangevende leider op het gebied van cybersecurity, om wereldwijde ondernemingen te helpen hun digitale infrastructuren te beschermen tegen cyberbeveiligingsbedreigingen, variërend van de cloud tot in de verste digitale uithoek van bedrijfsomgevingen.