46.000 phishingwebsite worden per dag gecreëerd

1,385 miljoen nieuwe unieke phishingwebsite per maand werden in het tweede kwartaal van 2017 gecreëerd. Dit komt neer op 46.000 nieuwe phishingsites per dag. De meeste phishingwebsite werden in mei gecreëerd, toen 2,3 miljoen nieuwe unieke phishingwebsites werden gedetecteerd.
Dit blijkt uit het Webroot Quarterly Threat Trends Report van Webroot, een bedrijf dat is gespecialiseerd in endpoint security, netwerkbeveiliging en threat intelligence. Webroot geeft aan dat phishingaanvallen tegenwoordig zeer gericht, geavanceerd en moeilijk te detecteren zijn, wat het voor gebruikers moeilijk maakt dergelijke aanvallen te ontwijken. Veel nieuwe phishingwebsites worden nagenoeg niet gedetecteerd door webcrawlers en zijn nauwelijks te onderscheiden van de legitieme website die zij nabootsen.
Slechts korte tijd actief
Phishing blijft een wijdverspreid probleem en is volgens Webroot de belangrijkste oorzaak van datalekken wereldwijd. In de eerste helft van 2017 is een trend zichtbaar waarbij phishingwebsites slechts kort bestaan. Het merendeel van deze sites is volgens de gegevens van Webroot slechts vier tot acht uur online. Dit is een bewuste keuze van cybercriminelen, die hiermee anti-phishingtechnieken zoals blacklists proberen te omzeilen. Webroot merkt op dat deze lijsten doorgaans drie tot vijf dagen achterlopen, waardoor de websites al slachtoffers hebben gemaakt en offline zijn gehaald voordat zij aan blacklists worden toegevoegd.
Voorheen waren phishingsites vooral gericht op het maken van willekeurige slachtoffers, met als doel zoveel mogelijk mensen te overtuigen gegevens achter te laten. Hedendaagse phishingaanvallen zijn echter geavanceerder. Zo wordt ondermeer social engineering ingezet om relevante persoonlijke informatie te achterhalen van individuen die gericht doelwit zijn van de aanvallen. Daarnaast worden phishingsites steeds vaker gehost op betrouwbare domeinnamen en wordt de URL van phishingsites steeds beter verborgen.
Kleine groep websites wordt vaak nagemaakt
Veel phishingwebsites bootsen de legitieme websites van een relatief klein aantal bedrijven na. De top 10 van bedrijven waarvan de website het vaakst wordt nagemaakt zijn:
- Google (35%)
- Chase (15%)
- Dropbox (13%)
- PayPal (10%)
- Facebook (7%)
- Apple (6%)
- Yahoo (4%)
- Wells Fargo (4%)
- Citi (3%)
- Adobe (3%)
Dossiers
Meer over
Lees ook
KnowBe4 introduceert vier AI-gedreven security agents om AI-gegenereerde phishing te bestrijden en cyberrisico’s te meten
KnowBe4, het cybersecurityplatform op het gebied van human risk management, introduceert een baanbrekende suite van AI-gedreven security agents: AIDA (Artificial Intelligence Defense Agents). Deze tools zijn ontworpen om het menselijke risicomanagement te automatiseren en verder te verbeteren.
Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee
De Black Friday shopgekte is weer van start. Dit is voor veel mensen de aftrap van het winkelseizoen voor de feestdagen. Consumentenorganisaties waarschuwen voor webshops, zoals Temu, in verband met mogelijke privacy schendingen.
Cybercriminelen doen zich voor als OpenAI in een grootschalige phishing aanval
Onderzoekers van Barracuda hebben een grootschalige OpenAI-imitatiecampagne ontdekt, gericht op bedrijven over de hele wereld. Daarbij deden de aanvallers zich voor als OpenAI – het bedrijf achter onder andere ChatGPT – in een urgent e-mailbericht waarin de ontvangers werd gevraagd om betalingsgegevens bij te werken voor een maandelijks abonnement.