.



80% van de gebruikers trapt in phishingmailtjes

phishing2-300x199

Gebruikers trappen op grote schaal in phishingmailtjes. Maar liefst 80% van de gebruikers blijkt niet in staat alle phishingmailtjes van legitieme mailtjes te onderscheiden.

Dit blijkt uit cijfers die Intel Security naar buiten heeft gebracht. Gebruikers kunnen op de website van het bedrijf een quiz maken waarin zij verschillende phishingmailtjes voorgelegd krijgen en moeten onderscheiden van legitieme mailtjes. Dit blijkt een grote uitdaging te zijn. Slechts 3% van de gebruikers is in staat alle phishingmailtjes te herkennen.

In totaal hebben 19.000 deelnemers de quiz gemaakt. 80 procent hiervan trapte in tenminste één phishingmail. Gemiddeld trappen gebruikers in één op de vier phishingmailtjes.

 
Meer over
Lees ook
Jamf Security 360-rapport 2025

Jamf Security 360-rapport 2025

Jamf, de standaard in het beheren en beveiligen van Apple in werkomgevingen, heeft zijn jaarlijkse Security 360-rapport uitgebracht, met aparte analyses voor mobiele (iOS en Android) en macOS-omgevingen. Het rapport belicht de risico's waar organisaties mee te maken hebben en biedt inzichten voor securityleiders

KnowBe4-rapport: zonder training klikt gemiddeld één op drie medewerkers op phishing-link

KnowBe4-rapport: zonder training klikt gemiddeld één op drie medewerkers op phishing-link

KnowBe4 presenteert het Phishing by Industry Benchmarking Report 2025. Dit rapport meet het Phish-prone Percentage (PPP) - het percentage werknemers dat geneigd is om te vallen voor phishing of andere social engineering-aanvallen. Hoe hoger dit percentage, hoe groter het risico dat een organisatie slachtoffer wordt

Interne e-mails populairst bij phishers

Interne e-mails populairst bij phishers

Onderzoek van KnowBe4 toont aan dat HR- en IT-gerelateerde e-mails goed zijn voor 60% van de aangeklikte phishingpogingen Uit nieuw onderzoek van KnowBe4 blijkt dat phishingaanvallen steeds vaker vermomd zijn als interne communicatie, vooral vanuit HR of IT. In ruim 60% van de gevallen trapten medewerkers in e-mails die intern leken te zijn.1