Aantal gevallen van CEO-fraude stijgt onverwacht hard
De FBI waarschuwt voor een onverwachte piek in het aantal gevallen van CEO-fraude. Bij deze vorm van fraude doen cybercriminelen zich voor als de CEO van een bedrijf, en verzoeken een medewerker van de financiële afdeling een groot geldbedrag over te schrijven. Dit geld wordt vervolgens weggesluisd naar buitenlandse rekeningen.
Dit meldt Reuters. De Amerikaanse opsporingsinstantie stelt dat CEO-fraude, in de Verenigde Staten bekend als ‘business email compromise’ (BEC) scams, al voor 3,1 miljard dollar aan schade hebben veroorzaakt. Vier maanden geleden sprak de FBI nog over 2,3 miljard dollar schade. Hieruit kan worden opgemaakt dat CEO-fraude in de afgelopen vier maanden voor 800 miljoen dollar schade heeft opgeleverd.
22.143 gevallen van CEO-fraude
In de periode oktober 2013 tot en met mei 2016 zijn in totaal 22.143 gevallen van CEO-fraude gerapporteerd door zowel bedrijven wereldwijd. FBI adviseert bedrijven die doelwit worden van deze vorm van cybercrime zo snel mogelijk melding hiervan te maken bij opsporingsinstanties. Dit vergroot de kans dat het gestolen geld kan worden teruggevorderd. Snelheid is hierbij essentieel, aangezien het geld doorgaans razendsnel wordt weggesluisd naar buitenlandse rekeningen.
Daarnaast adviseert de FBI waakzaam te zijn voor verzoeken om geld over te schrijven naar bankrekeningen in China en Hongkong. Cybercriminelen zouden in de meeste gevallen gebruik maken van rekeningen in deze landen.
Meer over
Lees ook
Een miljoen Phishing-as-a-Service-aanvallen in twee maanden benadrukken een dreiging die zich snel ontwikkelt
Een nieuw rapport over de tools en technieken die bij deze aanvallen worden gebruikt laat zien dat PhaaS-platforms zich snel ontwikkelen, gevaarlijker en beter worden in het ontwijken van detectie. Veel aanvallen zijn gericht op gebruikers van populaire cloud platforms zoals Microsoft 365.
KnowBe4-rapport: alarmerende toename van cyberaanvallen in detailhandel
De retailsector is een steeds gewilder doelwit voor cybercriminelen. Het Global Retail Report 2025 van KnowBe4 toont een alarmerende toename van cyberaanvallen in deze sector. Zo steeg de aanvalsfrequentie in 2023 al met 56% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit plaatst detailhandel in de top vijf sectoren die het doelwit zijn van cybercriminele1
Proofpoint: online oplichting met thema romantiek stijgt
pEr hangt niet alleen liefde in de lucht. Ook het aantal online fraudegevallen met een romantisch thema nemen toe, zeker in aanloop naar Valentijnsdag. Cybercriminelen doen zich voor als - in de meeste gevallen - een rijk persoon die naar liefde zoekt