Advertentie-trojans belangrijkste mobiele malwaredreiging in 2016

Uit de bevindingen van Kaspersky Lab jaarlijkse Mobile Virusology rapport 2016 is naar voren gekomen dat in vergelijking met 2015 bijna een verdrievoudiging van het aantal gedetecteerde gevallen van mobiele malware heeft plaatsgevonden. In totaal werden 8,5 miljoen schadelijke installaties geïdentificeerd. Dit betekent dat in een tijdsbestek van slechts 1  jaar een volume werd uitgebracht dat equivalent is aan 50% van alle tijdens de afgelopen 11 jaar gedetecteerde malware (15,77 miljoen in de periode 2004 – 2015).

Het grootste aandeel daarin was voor mobiele reclame trojans, nu 16 keer vermeld in de top 20 van kwaadaardige programma's, een stijging ten opzichte van de 12 maal in 2015. Gespecialiseerde agenten van INTERPOL's Global Complex for Innovation hebben aan het rapport bijgedragen via een analyse van mobiele malware op het Dark Web.

Mobile_malware_evolution_2016_en_7-1024x554-615x333

In 2016 rapporteerden mobiele beveiligingsproducten van Kaspersky Lab het volgende:

  • Bijna 40 miljoen aanvalspogingen door mobiele malware, waarbij meer dan 4 miljoen gebruikers van Android-gebaseerde apparaten werden beschermd (tegen 2,6 miljoen in 2015)
  • Meer dan 260.000 detecties van installatiepakketten voor mobiele ransomware trojans (een toename van bijna 8,5 keer zoveel als in het voorgaande jaar)
  • Meer dan 153.000 unieke gebruikers waren het doelwit van mobiele ransomware (1,6 keer zoveel als in 2015)
  • Meer dan 128.000 gedetecteerde mobiel bankieren trojans (bijna 1,6 keer zoveel als in 2015)

Lees hier het volledige bericht.

Meer over
Lees ook
'Aantal ransomware-aanvallen wereldwijd verdubbeld in tweede helft 2016'

'Aantal ransomware-aanvallen wereldwijd verdubbeld in tweede helft 2016'

Check Point Software Technologies publiceert zijn H2 2016 Global Threat Intelligence Trends Report, waaruit blijkt dat het aantal ransomware-aanvallen wereldwijd is verdubbeld in de tweede helft van 2016. Van alle geverifieerde malware-incidenten wereldwijd, is het percentage ransomware-aanvallen toegenomen van 5,5 procent tot 10,5 procent tussen1

Europese grote bedrijven betalen € 783.000 per cybersecurity incident; prijs voor MKB-bedrijven is gemiddeld € 78.700

Europese grote bedrijven betalen € 783.000 per cybersecurity incident; prijs voor MKB-bedrijven is gemiddeld € 78.700

Cybersecuritybedrijf Kaspersky Lab geeft inzicht in de prijs die bedrijven per cybersecurity-incident betalen. De kosten voor grote bedrijven zijn gemiddeld € 783.000 per digitale inbraak; voor MKB-bedrijven is dat bedrag naar schatting € 78.700. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek van onderzoeksbureau B2B International in opdracht van Kaspersk1

Gebrek aan ‘zachte’ vaardigheden en ondersteuning door het management zit security awareness-programma’s in de weg

Gebrek aan ‘zachte’ vaardigheden en ondersteuning door het management zit security awareness-programma’s in de weg

Security Awareness-teams worden beperkt in hun uitvoerend vermogen en/of slagen er niet in om de gewenste resultaten te boeken. Dit blijkt uit de 2016-editie van het ‘Securing the Human Security Awareness’-rapport van SANS, getiteld 'Awareness is hard: a tale of two challenges'. Professionals die zich bezighouden met Security Awareness-programma’s1