Cybercriminelen gebruiken phishing en pretexting om betalingsgegevens van online shoppers te stelen
De diefstal van gegevens van online shoppers is in de meeste gevallen toe te schrijven aan externe cyberaanvallen, zo blijkt uit onderzoek door Verizon Business. Voor het Verizon 2021 Data Breach Investigations Report werden meer datalekken en phishing-aanvallen dan ooit geanalyseerd. Hieruit blijkt dat de overgrote meerderheid (84%) van alle datalekken in de retailsector een externe oorzaak heeft en het gevolg was van cyberaanvallen die voor financieel gewin werden uitgevoerd (99%). De buitgemaakte data omvatte uiterst gevoelige informatie, zoals betalingsgegevens (42%), persoonsgegevens (41%) en inloggegevens (33%).
Meer over
Lees ook
Proofpoint: door overheid gesponsorde actoren gebruiken ClickFix
Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint delen nieuwe inzichten rondom social engineeringstecniek ClickFix. Uit de laatste bevindingen blijkt dat de overheid actoren sponsort bij het inzetten van deze aanvalsmethode
Een miljoen Phishing-as-a-Service-aanvallen in twee maanden benadrukken een dreiging die zich snel ontwikkelt
Een nieuw rapport over de tools en technieken die bij deze aanvallen worden gebruikt laat zien dat PhaaS-platforms zich snel ontwikkelen, gevaarlijker en beter worden in het ontwijken van detectie. Veel aanvallen zijn gericht op gebruikers van populaire cloud platforms zoals Microsoft 365.
KnowBe4-rapport: alarmerende toename van cyberaanvallen in detailhandel
De retailsector is een steeds gewilder doelwit voor cybercriminelen. Het Global Retail Report 2025 van KnowBe4 toont een alarmerende toename van cyberaanvallen in deze sector. Zo steeg de aanvalsfrequentie in 2023 al met 56% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit plaatst detailhandel in de top vijf sectoren die het doelwit zijn van cybercriminele1