.



Klantgegevens gestolen uit webwinkel van Acer

hacker4-gabor-kalman

Een webwinkel van Acer, fabrikant van onder andere laptops, is gekraakt. Hierbij zijn mogelijk klantgegevens buitgemaakt.

Dit maakt Acer bekend in een brief (PDF) gericht aan haar klanten. Uit de brief wordt niet duidelijk welke webshop precies is getroffen. Wel blijkt dat klanten die tussen 12 mei 2015 en 28 april 2016 gebruik hebben gemaakt van een webshop van Acer mogelijk zijn getroffen.

Klantgegevens

Bij de hack zijn mogelijk klantgegevens buitgemaakt. Het gaat hierbij om de namen, adresgegevens, de laatste cijfers van creditcards, verloopdata en driecijferige beveiligingscodes van klanten. Acer benadrukt geen Social Security nummers, de Amerikaanse variant van het Burger Service Nummer, te verzamelen. Ook zijn er geen aanwijzigingen dat inloggegevens zijn buitgemaakt.

Acer stelt na de ontdekking van de aanval direct maatregelen te hebben genomen. Het bedrijf heeft externe beveiligingsexperts ingeschakeld en de aanval gerapporteerd bij het bedrijf dat zijn creditcardbetalingen verwerkt. Daarnaast heeft Acer contact opgenomen met Amerikaanse Federale opsporingsinstanties en belooft met hen samen te werken om de aanval te onderzoeken.

Lees ook
Toename van malware, fraude en phishingaanvallen met feestdagen als thema

Toename van malware, fraude en phishingaanvallen met feestdagen als thema

Proofpoint ziet een toename van aanvallen met feestdagen als thema, gericht op het verspreiden van malware, fraude en phishingcampagnes om vertrouwelijke gegevens te bemachtigen.

Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee

Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee

De Black Friday shopgekte is weer van start. Dit is voor veel mensen de aftrap van het winkelseizoen voor de feestdagen. Consumentenorganisaties waarschuwen voor webshops, zoals Temu, in verband met mogelijke privacy schendingen.

Cybercriminelen gebruiken foto’s van huizen om ‘sextortion’ e-mails te personaliseren

Cybercriminelen gebruiken foto’s van huizen om ‘sextortion’ e-mails te personaliseren

Uit een recent onderzoek van Barracuda blijkt dat cyberaanvallers namen, adressen en foto’s van de huizen van slachtoffers gebruiken om ‘sextortion’-aanvallen persoonlijker te maken. Zo proberen deze aanvallers de druk op hun slachtoffers op te voeren. Onderzoekers zagen ook dat de afpersingseisen inmiddels variëren