Persbericht: Twee derde van de organisaties in de Benelux was in 2022 het slachtoffer van spearphishing
Barracuda Networks heeft zijn 2023 Spearphishing Trends Rapport gepubliceerd. Daaruit blijkt dat ruim twee derde (68%) van de ondervraagde organisaties in de Benelux in 2022 het slachtoffer was van spearphishing. Dat is beduidend hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 50 procent. Ook doen bedrijven in de Benelux aanzienlijk langer over het detecteren en verhelpen van spearphishing-aanvallen. Verder blijkt uit data afkomstig van Barracuda-systemen dat bij een kwart (24%) van de aangesloten organisaties minstens één e-mailaccount is gecompromitteerd via accountovername.
Het rapport presenteert eigen spearphishing data en analyses, gebaseerd op een dataset met 50 miljard e-mails uit in totaal 3,5 miljoen mailboxen, waaronder bijna 30 miljoen spearphishing e-mails. Het rapport bevat ook de resultaten van een survey die in opdracht van Barracuda is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeker Vanson Bourne. Voor dit onderzoek zijn IT-professionals geïnterviewd, waaronder 150 uit de Benelux, die werkzaam zijn in diverse functies, van de frontlinie tot de hoogste posities, bij 1.350 bedrijven met 100 tot 2.500 medewerkers.
Uit het onderzoek blijkt dat cybercriminelen organisaties blijven bestoken met doelgerichte e-mailaanvallen en dat veel bedrijven moeite hebben dit tegen te houden. Hoewel spearphishing-aanvallen weinig voorkomen, zijn ze wijdverbreid en zeer succesvol in vergelijking met andere soorten e-mailaanvallen.
- Spearphishing komt veel voor: ruim twee derde (68%) van de geanalyseerde organisaties in de Benelux was in 2022 het slachtoffer van spearphishing. Dit is aanzienlijk meer dan het wereldwijde gemiddelde van 50 procent. Daarbij ontvingen organisaties gemiddeld acht sterk gepersonaliseerde spearphishing e-mails per dag.
- Deze aanvallen zijn zeer succesvol: volgens data afkomstig uit Barracuda-systemen vormen spearphishing aanvallen wereldwijd gezien slechts 0,1% van alle e-mail aanvallen, maar ze zijn verantwoordelijk voor 66% van alle inbreuken.
- Organisaties merken de gevolgen: zeven op de tien (70%) Benelux-respondenten die met een spearphishing aanval te maken kregen, meldden dat systemen met malware of virussen waren besmet; 53% meldden diefstal van gevoelige gegevens en 50% meldden diefstal van inloggegevens. Opnieuw liggen deze percentages in de Benelux hoger dan het wereldwijde gemiddelde (respectievelijk 55%, 49% en 48%).
- Het opsporen en bestrijden van dreigingen blijft een uitdaging: gemiddeld hebben bedrijven in de Benelux 145 uur nodig om een e-maildreiging te identificeren nadat deze in een mailbox is afgeleverd, erop te reageren en te herstellen - 70 uur om de aanval te detecteren en 75 uur om te reageren en te herstellen nadat de aanval is ontdekt. Ook op dit gebied doet de Benelux het aanzienlijk slechter dan het wereldwijde gemiddelde van respectievelijk 43 en 56 uur.
- Werken op afstand zorgt voor meer risico: gebruikers bij bedrijven in de Benelux met meer dan 50% externe werknemers meldden meer verdachte e-mails - gemiddeld 12 per dag, vergeleken met 6 per dag bij bedrijven met minder dan 50% externe werknemers.
- Meer telewerkers vertragen detectie en respons: bedrijven in de Benelux met meer dan 50% externe medewerkers meldden ook dat het langer duurt om e-mailsecurityincidenten te detecteren en erop te reageren - 80 uur om te detecteren en 87 uur om te reageren en de gevolgen te beperken, vergeleken met gemiddeld 64 uur en 69 uur voor organisaties met minder externe medewerkers. Ook op dit gebied doet de Benelux het slechter dan het wereldwijde gemiddelde (55 uur voor detectie; 63 uur voor response en beperken van de gevolgen, vergeleken met respectievelijk 36 en 51 uur bij organisaties met minder externe medewerkers).
“Hoewel het bij spearphishing een laag volume betreft, leidt deze methode - met zijn doelgerichte en social engineering tactieken - tot een onevenredig aantal succesvolle inbreuken. Daarbij kan de impact van slechts één succesvolle aanval al verwoestende gevolgen hebben”, zegt Fleming Shi, CTO van Barracuda. “Om deze zeer effectieve aanvallen voor te blijven, moeten bedrijven investeren in oplossingen die met behulp van AI beschermen tegen accountovername. Dergelijke tools zullen veel efficiënter zijn dan op detectiemechanismen die gebaseerd zijn op regels. Hogere effectiviteit bij detectie zal helpen om spearphishing tegen te houden, zodat er minder respons nodig is bij een aanval.”
Meer informatie:
- Download hier het volledige rapport: https://www.barracuda.com/reports/spear-phishing-trends-2023
- Blog: http://cuda.co/blg052323
Meer over
Lees ook
Nieuw onderzoek van KnowBe4 toont aan dat online zelfoverschatting de werkplek kwetsbaar maakt
86% van de medewerkers denkt phishing met vertrouwen te herkennen. Toch is bijna de helft van hen al eens slachtoffer geworden van oplichtingspraktijken. Dit blijkt uit het rapport ‘Security Approaches Around the Globe: The Confidence Gap’ van KnowBe4.
Een miljoen Phishing-as-a-Service-aanvallen in twee maanden benadrukken een dreiging die zich snel ontwikkelt
Een nieuw rapport over de tools en technieken die bij deze aanvallen worden gebruikt laat zien dat PhaaS-platforms zich snel ontwikkelen, gevaarlijker en beter worden in het ontwijken van detectie. Veel aanvallen zijn gericht op gebruikers van populaire cloud platforms zoals Microsoft 365.
KnowBe4-rapport: alarmerende toename van cyberaanvallen in detailhandel
De retailsector is een steeds gewilder doelwit voor cybercriminelen. Het Global Retail Report 2025 van KnowBe4 toont een alarmerende toename van cyberaanvallen in deze sector. Zo steeg de aanvalsfrequentie in 2023 al met 56% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit plaatst detailhandel in de top vijf sectoren die het doelwit zijn van cybercriminele1