Phishingwebsites zijn steeds vaker voorzien van SSL-certificaat

Cybercriminelen voorzien phishingwebsites in toenemende mate van een SSL-certificaat. Doordat deze websites in webbrowsers van een groen slotje worden voorzien zijn zij moeilijker te herkennen door gebruikers.
Hiervoor waarschuwt het bedrijf PhishLabs, dat oplossing levert dat bescherming biedt tegen phishingaanvallen. Cijfers van het bedrijf wijzen uit dat bijna een kwart van alle phishingwebsites inmiddels is voorzien van een SSL-certificaat. PhishLabs verwacht dit percentage in de toekomst alleen maar verder zal stijgen, in lijn met de toenemende omarming van HTTPS door websites. In veel gevallen wordt hierbij gebruik gemaakt van een certificaat dat gratis wordt afgegeven door diensten als Let's Encrypt of Comodo.
Verwarring over betekenis van groen slotje
Websites met een SSL-certificaat worden in webbrowsers voorzien van een groen slotje. PhishLabs waarschuwt dat veel gebruikers zich niet bewust zijn van de betekenis van dit slotje. Zo gaf meer dan 80% van de respondenten in een poll uitgevoerd door PhishLabs aan te denken dat dit slotje aangeeft dat een website veilig of legitiem is. Dit terwijl het slotje in werkelijkheid uitsluitend aangeeft dat de communicatie met de server waarop deze site wordt gehost is versleuteld.
PhishLabs stelt dat deze verwarring in belangrijke mate te danken is aan de wijze waarop webbrowsers websites met een SSL-certificaat aanduiden. Een voorbeeld is de webbrowser Google Chrome, die websites met een SSL-certificaat in de adresbalk voorziet van de term 'Veilig'.
Meer over
Lees ook
Bijna twee derde van de security- en IT-leiders is wel eens in phishingmails getrapt
Slechte wachtwoordhygiëne floreert: 68% van de IT-managers en eindgebruikers wereldwijd geeft toe systeemwachtwoorden te hergebruiken, zo blijkt uit Arctic Wolf 2024 Human Risk Behavior Report
Column Dr. Martin J. Krämer - KnowBe4
U heeft ze misschien ook wel in uw inbox gehad: e-mails van vakantieaanbieders met een aanbod dat bijna te mooi lijkt om waar te zijn. Lang over het aanbod twijfelen is geen optie, want u moet zo snel als mogelijk reageren en uw gegevens delen om een aanbetaling te doen. Gezond scepticisme is hier op zijn plaats: als een aanbod bijna te mooi lijkt1
Platforms voor contentcreatie worden misbruikt om phishing-aanvallen uit te voeren
Onderzoekers van Barracuda hebben phishing-aanvallen ontdekt die misbruik maken van platforms voor contentcreatie en collaboration die veel worden gebruikt door scholen, grafisch ontwerpers en bedrijven. De contentcreatieplatforms hebben wereldwijd miljoenen gebruikers. De onderzoekers ontdekten dat aanvallers e-mails versturen vanaf deze platform1