Proofpoint: fraude met belasting als onderwerp is populair
Januari zit er inmiddels alweer op en voordat we het weten is het alweer maart. De maand die in het teken staat van de jaarlijkse belastingaangiften. Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint zien een stijging in het aantal geraffineerde phishing- en malwarecampagnes. Cybercriminelen proberen individuen en organisaties op te lichten met openstaande belastingschulden.
Uit het onderzoek blijkt dat:
- Stelen van inloggegevens: aanvallers doen zich voor als de Belastingdienst of als financiële dienstverleners. Ze zetten overtuigende e-mails en valse websites in voor het stelen van inloggegevens.
- Directe financiële fraude: dreigingsanalysten van het cybersecuritybedrijf zien in Zwitserland een stijging in frauduleuze betalingsverzoeken via legitieme platforms zoals Revolut. De cybercriminelen omzeilen hierbij de ‘traditionele’ manier van inloggegevens stelen.
- Geavanceerde malware afleveren: cybercriminelen gebruiken e-mails met het thema belasting voor het afleveren van verschillende soorten malware. Hierbij gaat het vaak om infectieketens die uit meerdere fasen bestaan, zoals Rhadamanthys, zgRAT, MetaStealer, XWorm, AsyncRAT en VenomRAT.
- Ontwijkende technieken: aanvallers gebruiken technieken ter bescherming, detectie en omzeiling van hun phishinginfrastructuur. Daarnaast zetten ze algemene afzendadressen en URL’s in. Dit maakt het herkennen van schadelijke e-mails voor nietsvermoedende ontvangers extra lastig.
- Wereldwijd bereik: de campagnes beperken zich niet tot één regio, maar treffen organisaties wereldwijd.
“Fraude met belasting als onderwerp is al langere tijd populair. Proofpoint ziet meestal een toename van aanvallen met dit thema in aanloop naar het moment waarop de jaarlijkse belastingaangiften worden gedaan”, zegt Selena Larson, Senior Threat Analyst bij Proofpoint. “We zien dat deze trend voornamelijk samenvalt met het belastingseizoen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Door de urgentie te koppelen aan deadlines, in combinatie met de dreiging van extra kosten, verstoring van bedrijfsvoering of gevolgen voor betaling, is het een extra effectief lokmiddel. Daarnaast voelen individuen zich wellicht meer verplicht tot reactie op inhoud wanneer het lijkt alsof een oproep vanuit een hooggeplaatste autoriteit, zoals een overheidsinstantie, komt.”
Larson vervolgt: “Steeds meer zaken gaan via het internet en men denkt vaak dat iets legitiem is. Toch blijft belangrijk dat men extra oplet als zij een e-mail zien die over belastingen lijkt te gaan. Cybercriminelen zijn namelijk steeds geraffineerder in het maken van overtuigende lokmiddelen. Daarnaast gebruiken ze steeds vaker meerdere kanalen voor het uitvoeren van hun aanvallen. Zo koppelen ze e-mails vaak aan telefoongesprekken of sms-berichten.
Let op veelgebruikte technieken die bedreigers gebruiken, zoals het nabootsen van een domeinnaam en identiteit, opdringerigheid en dwingend taalgebruik. Ook het doorverwijzen naar websites die niet officieel eigendom zijn van de geïmiteerde entiteiten en mensen verzoeken tot het uitvoeren van betalingen aan apps of websites van derden. Door deze tactieken te begrijpen, verkleint de kans om slachtoffer te worden van phishingaanvallen. Daarnaast blijven geld en gevoelige data veilig van cybercriminelen. Ook is het aan te raden om altijd waakzaam te zijn.”
Lees voor meer informatie hier het volledige onderzoek.
Meer over
Lees ook
Doxing: 37% van de millennials denkt dat ze te saai zijn om het slachtoffer te worden van cybercriminaliteit
Nu onze offline en online wereld steeds meer met elkaar verweven zijn, neemt ook de invloed van onze online acties op onze fysieke wereld toe. Met name op het gebied van communicatie en het delen van persoonlijke informatie kan dit vervelende gevolgen hebben. Kaspersky onderzocht twee belangrijke consequenties van het delen van pe1
Mimecast waarschuwt online shoppers voor nepsites
Consumenten moeten de komende weken extra alert zijn als ze aankopen doen via internet. Uit onderzoek van Mimecast blijkt dat cybercriminelen wereldwijd op grote schaal bekende webwinkels nabootsen om mensen te misleiden. Volgens het onderzoek worden vooral webwinkels uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland vaak geïmiteerd.
De cijfers achter Business Email Compromise (BEC)-aanvallen
Vorige week werd aangekondigd dat diverse handhavingsinstanties gaan samenwerken om CEO-fraude aan te pakken. Het doel van deze samenwerking is om meer inzicht te krijgen in hoe cybercriminelen te werk gaan en hoe ze gestopt kunnen worden.