.



Toename van malware, fraude en phishingaanvallen met feestdagen als thema

Proofpoint-490-200_2023-03

Met het vakantieseizoen in volle gang maken cybercriminelen gebruik van de belangstelling van mensen voor aanbiedingen, banen en eindejaarsbonussen. Proofpoint ziet een toename van aanvallen met feestdagen als thema, gericht op het verspreiden van malware, fraude en phishingcampagnes om vertrouwelijke gegevens te bemachtigen. 

 

Vliegen voor de feestdagen  

Op 18 november identificeerden onderzoekers een “Winter Holiday Promotion”- campagne, zogenaamd afkomstig van een luchtvaartmaatschappij. De berichten, opgesteld in zowel Spaans als Engels, bevatten compressed executables die bij openen de Remcos RAT-malware installeerden. De campagne was kleinschalig en omvatte minder dan 100 berichten. 

 

Merry Phishmas 
De meeste feestdagen-gerelateerde campagnes die Proofpoint heeft waargenomen zijn phishingaanvallen die gericht zijn op het verkrijgen van vertrouwelijke gegevens. In een campagne die op 9 december begon, deden aanvallers zich voor als personeels- of salarisadministratie en verstuurden berichten over eindejaarsbonussen en "Xmas Employee Payroll". 

 

De berichten in de campagne waren aangepast met het logo van de doelorganisatie of het Microsoft-logo. Ze bevatten Open Office XML (OOXML) bijlagen, die zowel het logo van de organisatie als een QR-code omvatten. Wanneer de QR-code werd gescand, leidde de URL naar een vervalste Microsoft-verificatiepagina. 

 

De phishingpagina voor inloggegevens toonde de Azure Active Directory (AAD) branding van de organisatie zodra een e-mailadres werd ingevoerd. Na invoer van het e-mailadres werden de inloggegevens van de gebruiker, het 2FA-token en een sessiecookie verzameld. Dit werd mogelijk gemaakt door de Adversary-in-the-Middle (AiTM)-techniek, die gebruikmaakt van de synchrone relay-mogelijkheden van het Tycoon Phishing-as-a-Service (PhaaS)-platform. 

Proofpoint heeft meerdere campagnes waargenomen die feestdagen en bonussen als thema gebruikten om Tycoon credential phishing-URL's te verspreiden. 

SakaiPages bonus- en feestdagen lokmiddel 
Op 12 december 2024 identificeerden onderzoekers een AiTM phishingcampagne die gebruikmaakte van verschillende eindjaar en feestdagen-thema's. De berichten deden zich voor als afkomstig van het HR-team van het doelwit en bevatten onderwerpen met betrekking tot salarisadministratie en bonussen. 

De berichten bevatten aangepaste Microsoft Word-bijlagen met een QR-code die gebruikers naar een valse Microsoft-verificatiepagina leidde. Wanneer een gebruiker zijn e-mail invoerde, deed de pagina zich voor als de AAD inlogpagina van de organisatie. De phishingpagina verzamelde gebruikersgegevens, 2FA-tokens en haalde sessiecookies via de SakaiPages phishingkit. 

Baanaanbod tijdens feestdagen blijkt oplichterij 
Op 10 december identificeerde Proofpoint een arbeidsfraudecampagne die zich voordeed als de non-profitorganisatie Project HOPE. De campagne probeerde werknemers te werven voor de “Community Liaison Agents” functie en benadrukte de mogelijkheid van “extra inkomen” voor de feestdagen. De e-mails werden verzonden door vermoedelijk gecompromitteerde afzenders, maar bevatten een contact e-mailadres in de hoofdtekst.  

 

Arbeidsfraude treedt op wanneer een dreigingsactor iemand probeert te werven met een frauduleus baanaanbod. Dreigingsactoren creëren valse vacatures om geld te stelen via advance fee fraud (AFF) of cryptocurrency, proberen persoonlijk identificeerbare informatie (PII) te verkrijgen, of werven mensen om onbewust deel te nemen aan illegale activiteiten zoals het witwassen van geld. In dit geval maakt de dreigingsactor gebruik van veelvoorkomende tactieken voor arbeidsfraude, gecombineerd met een lokmiddel dat goed aansluit bij de feestdagen. 

Tijdens de feestdagen richten dreigingsactoren zich via social engineering op mensen die op zoek zijn naar cadeaus, aanbiedingen of financiële bonussen, of die werkgerelateerde aankondigingen verwachten. Ze creëren verleidelijke lokmiddelen die inspelen op de haast en de bereidheid van mensen om geld uit te geven of informatie te delen, wat leidt tot risicovolle online keuzes. 

Klik hier voor het volledige artikel. 

Meer over
Lees ook
Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee

Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee

De Black Friday shopgekte is weer van start. Dit is voor veel mensen de aftrap van het winkelseizoen voor de feestdagen. Consumentenorganisaties waarschuwen voor webshops, zoals Temu, in verband met mogelijke privacy schendingen.

Cybercriminelen gebruiken foto’s van huizen om ‘sextortion’ e-mails te personaliseren

Cybercriminelen gebruiken foto’s van huizen om ‘sextortion’ e-mails te personaliseren

Uit een recent onderzoek van Barracuda blijkt dat cyberaanvallers namen, adressen en foto’s van de huizen van slachtoffers gebruiken om ‘sextortion’-aanvallen persoonlijker te maken. Zo proberen deze aanvallers de druk op hun slachtoffers op te voeren. Onderzoekers zagen ook dat de afpersingseisen inmiddels variëren

ESET sluit zich aan bij Melissa - samenwerkingsverband voor ransomwarebestrijding

ESET sluit zich aan bij Melissa - samenwerkingsverband voor ransomwarebestrijding

ESET Nederland, kondigt tijdens de  ONE Conference 2024 aan dat het zich heeft aangesloten bij het ransomwarebestrijding samenwerkingsverband van het Openbaar Ministerie (OM), de politie, het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC), Cyberveilig Nederland en diverse andere private partijen. Het ransomwarebestrijding samenwerkingsverband, genaamd ‘M1