.



Slechts 10% van de organisaties is volledig voorbereid op AVG

pixabay-internet-1971623_960_720

Een ruime meerderheid van de organisaties wereldwijd is nog niet goed voorbereid op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Zo weet 37% van de organisaties niet of zij aan de AVG moeten voldoen en geeft slechts 10% aan volledig voorbereid te zijn op de AVG.

Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 1600 organisaties in opdracht van WatchGuard Technologies. Vanaf 25 mei 2018 wordt de AVG toegepast. Onder de AVG moet elke organisatie die persoonsgegevens van EU-burgers opslaat of verwerkt compliance aantonen. Het onderzoek,uitgevoerd door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Vanson Bourne, toont aan dat dit besef bij veel organisaties nog niet is doorgedrongen. Vooral buiten Europa leven misverstanden over de nieuwe Europese privacywetgeving, die internationaal bekendstaat als de General Data Protection Regulation.

Verwarring over AVG-compliance

Ondanks dat de deadline nadert, weet ruim een derde (37%) van alle ondervraagde organisaties niet of zij aan de AVG moeten voldoen. Nog eens 28% denkt - soms ten onrechte - dat hun organisatie helemaal niet compliant hoeft te zijn. Zo verzamelt 14% van de respondenten die menen dat de AVG niet voor hun organisatie geldt wél persoonsgegevens van EU-burgers, net als ruim een kwart van de organisaties die twijfelen over AVG-compliance.

Slechts 1 op de 10 respondenten geeft aan dat zijn of haar organisatie 100% klaar is voor de AVG. 44% van de ondervraagden zegt niet te weten hoe ver de organisatie verwijderd is van AVG-compliance. De organisaties die nog niet compliant zijn, hebben gemiddeld nog zeven maanden nodig om het gat te dichten. Bijna de helft van de respondenten schakelt een externe partij in voor ondersteuning tijdens het traject naar compliance, of overweegt dat te doen.

IT-infrastructuur gaat op de schop

Van de organisaties die aangeven dat ze compliant moeten zijn, gelooft 86% dat er een solide compliancestrategie wordt uitgevoerd. Ongeveer de helft moet nog wel grote veranderingen doorvoeren in de IT-infrastructuur om AVG-compliant te worden. Met name firewalls, VPN's (virtual private networks) en encryptie maken deel uit van de strategie. Slechts 18 procent van de respondenten heeft sandboxingtechnologie opgenomen in de AVG-plannen.

"De AVG heeft een grote impact op bedrijven overal ter wereld", zegt Corey Nachreiner, chief technology officer bij WatchGuard. "Helaas weet een alarmerend aantal organisaties niet dat ze AVG-compliant moeten zijn of denken ze ten onrechte van niet. Dan loop je dus achter de feiten aan. Alleen al in Amerika denkt slechts 16 procent van de organisaties dat ze compliant moeten zijn. Maar alle bedrijven die toegang hebben tot data van Europese burgers moeten begrijpen hoe de AVG werkt en wat de implicaties van de nieuwe wetgeving zijn."

Torenhoge boetes

"De boetes voor niet-naleving zijn torenhoog en de deadline komt steeds dichterbij", waarschuwt Nachreiner. "Organisaties die in mei 2018 nog niet aan de eisen voldoen, riskeren een boete tot wel 4 procent van hun wereldwijde jaaromzet. Er is maar één manier om onnodige boetes en frustraties te voorkomen: verdiep je in de criteria, stel een AVG-actieplan op en begin direct met de implementatie hiervan."

WatchGuard organiseerde op donderdag 14 september een webinar over de weg naar AVG-compliance. Het webinar kan hier worden teruggeluisterd. Daarnaast heeft WatchGuard het WatchGuard GDPR Resource Center beschikbaar gesteld, waar organisaties meer informatie over de AVG of ondersteuning kunnen krijgen.

Dossiers
Lees ook
Proofpoint en CyberArk breiden partnerschap uit

Proofpoint en CyberArk breiden partnerschap uit

Proofpoint Inc., en CyberArk sluiten de handen ineen om organisaties wereldwijd te helpen bij het alom beveiligen van identiteiten. De uitgebreide samenwerking omvat, ter ondersteuning van dit gezamenlijke doel, de lancering van nieuwe integraties en oplossingen voor het aanpakken van kritieke cyberuitdagingen.

Proofpoint breidt archiverings- en compliancediensten uit

Proofpoint breidt archiverings- en compliancediensten uit

Proofpoint, Inc., maakt vandaag bekend dat zijn Digital Communications Governance (DCG) aanbod algemeen beschikbaar is. Het bedrijf versterkt hiermee het bestaande aanbod wat in lijn is met de ontwikkelingen op het gebied van data governance en enterprise archivering. Het nieuwe aanbod maakt het managen van communicatiedata eenvoudiger

Verdachte spionagecampagne levert ‘Voldemort’ malware af

Verdachte spionagecampagne levert ‘Voldemort’ malware af

Eerder deze maand identificeerden de onderzoekers van het cybersecuritybedrijf een ongebruikelijke campagne die een nieuwe aanvalsketen gebruikte. De inzichten vanuit het onderzoek biedt meer informatie over een ongebruikelijke campagne die gebruik maakt van een nieuwe aanvalsketen voor het afleveren van aangepaste malware. De dreigingsactor noemt1