‘Veel cybercriminelen beginnen met digitale diefstallen in games’
Hoe ontstaan eigenlijk cybercriminelen? Cybercriminelen die zich bezig houden met serieuze cybercriminaliteit blijken in de praktijk vaak te zijn begonnen bij kleinschalige digitale diefstallen in met name online games. Vanaf deze relatief onschuldige misdaden groeien de aanvallers door tot volleerde cybercriminelen, die veel schade kunnen veroorzaken.
De directeur van de National Crime Agency, Jamie Saunders, zegt tegenover de Independent dat cybercriminelen veel schade kunnen veroorzaken. Ondanks deze grote schade beginnen veel cybercriminelen met kleinschalige praktijk. “Veel jongeren nemen sommige vormen van criminaliteit niet serieus”, legt Saunders uit. “Het stelen van goud van elkaar in online games of cheaten. Het lijkt moeilijk voor te stellen de politie op bezoek te krijgen voor het stelen van een zwaard van een vriend in World of Warcraft.”
World of Warcraft is een populaire online game dat door miljoenen mensen over de wereld wordt gespeeld. In de game kunnen duizenden spelers gelijktijdig in een server verblijven en hier interactie met elkaar hebben. Jongeren objecten en geld in World of Warcraft vaak niet stelen met een economisch motief in het achterhoofd, maar juist als experiment of als uitdaging. Ook realiseren sommige jongeren zich niet dat dergelijke diefstallen illegaal zijn.
Meer over
Lees ook
Ongebruikelijke aanvalsketen TA577 veroorzaakt NTLM-datadiefstal
Proofpoint identificeerde vorige week een nieuwe aanvalsketen van TA577 die NT LAN Manager authenticatie-informatie steelt. Het cybersecurity bedrijf identificeerde minstens twee campagnes die dezelfde techniek gebruikten voor het stelen van NTLM hashes op 26 en 27 februari 2024.
Proofpoint: rechtshandhaving verstoort LockBit
Het wereldwijde rechtshandhavingsinitiatief voor het verstoren van ransomware-operaties, onder leiding van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, is goed nieuws voor cyberverdedigers en organisaties die nog steeds last hebben van de gevolgen van LockBit-infecties.
"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint
Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint zien een aanhoudende cloudaccount overnamecampagne. De campagne beïnvloedt tientallen Microsoft Azure-omgevingen en honderden gebruikersaccounts. Ook brengt de campagne accounts van senior executives in gevaar.